ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) a deschis o anchetă cu privire la posibilele conturi false de pe platforma TikTok care ar putea crește artificial vizibilitatea lui Nicușor Dan, candidat la alegerile prezidențiale. Conform unui comunicat al ANCOM, autoritatea a primit o sesizare referitoare la posibilele manipulări ale campaniei electorale prin crearea unor conturi false care să susțină candidatul. Se estimează că cel puțin 5.000 de conturi ar putea fi implicate.
În plus, Comisia Europeană desfășoară o anchetă similară, având în vedere acuzațiile de manipulare a procesului electoral. Sesizarea a venit din partea unui actor politic care semnalează posibila încălcare a reglementărilor privind cheltuielile zilnice pentru propaganda electorală, în contextul în care au apărut suspiciuni legate de profilurile noi create și de distribuirea de mesaje pe platforma TikTok.
„ANCOM, în baza atribuțiilor sale legale conferite de Regulamentul privind serviciile digitale, tratează toate sesizările primite cu obiectivitate, în mod echilibrat și cu celeritate. Și în cazul acestei plângeri, pentru analiza și formularea unui răspuns cât mai riguros, ANCOM a solicitat clarificări cu privire la măsurile luate de către petent din care să reiasă conduita platformei online foarte mari și respectarea de către aceasta a obligațiilor ce le revin în baza legislației serviciilor digitale, luând totodată toate măsurile legale conform competențelor proprii”, arată ANCOM.
Ar fi vorba de cel puțin 5.000 de conturi false de TikTok, localizate în Turcia.
Ancheta desfășurată de ANCOM privind posibilele conturi false pe TikTok ar putea pune în pericol candidatura lui Nicușor Dan la alegerile din 4 mai, în contextul în care Biroul Electoral Central (BEC) așteaptă rezultatul verificărilor. Aceasta ridică întrebări legate de transparența și corectitudinea campaniei sale online, având în vedere acuzațiile de manipulare a vizibilității prin conturi false.
În plus, Nicușor Dan se remarcă drept candidatul cu cele mai mari cheltuieli pentru promovare pe internet în primele trei luni ale anului 2025. Potrivit unei analize realizate de Expert Forum, acesta a alocat aproximativ 1,2 milioane de lei pentru publicitatea online, fiind liderul clar al acestui segment. După el, pe locurile următoare în ceea ce privește investițiile în campania online se află Crin Antonescu (853.000 de lei) și AUR (821.000 de lei), în timp ce Victor Ponta a cheltuit 544.000 de lei.
De asemenea, Nicușor Dan a finanțat un număr semnificativ de reclame online, 277, comparativ cu 194 de anunțuri pentru Crin Antonescu și 101 pentru Victor Ponta. Aceste cheltuieli ridică întrebări despre influența pe care publicitatea online o poate avea asupra alegerilor și despre respectarea reglementărilor privind cheltuielile în campaniile electorale.