Ministerul Transporturilor a publicat un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România. Propunerea de act normativ va fi supusă dezbaterii publice pe data de 23 mai. Conform proiectului, începând cu 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicată autovehiculelor de transport persoane și marfă în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.
Conform proiectului pus în dezbatere, rovinieta se va aplica tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe rețeaua de drumuri naționale din România, având o capacitate de transport de persoane și marfă cu o masă totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone.
Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă, se mai arată în document.
Un alt tip de rovinietă!
„Rovinieta se aplică pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. Rovinieta se achită anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România şi este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni. Tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni. Achitarea şi emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de început a valabilităţii acesteia. Nivelul rovinietei se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii”; sunt prevedri incluse în proiectul de lege.
Documentul stipulează de asemenea că autovehiculele mai multor instituţii precum MAI, MApN, SRI, SPP, dar şi cele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, autovehiculele autorizate pentru efectuarea transportul şcolar şi ambulanţele detinute de autorităţile sau entităţile publice vor fi scutite de plata rovinietei. La fel şi vehiculele care efectuează transporturi în cadrul unor misiuni de protecţie civilă sau misiuni umanitare pe teritoriul României sau care tranzitează România în acest scop. De scutiri vor beneficia şi persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora, deţinători de autoturisme.
Ce stabilește documentul care încarcă rovinieta?
Documentul stabileşte de asemenea că, tot din 2026, se introduce TollRO care se aplică pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Taxa se calculează prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă, iar sistemul de tarifare este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
În 18 mai, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a lansat invitaţia către toţi cei interesaţi să participe la întâlnirea de dezbatere publică privind proiectul de Lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Evenimentul va avea loc în data de 23 mai 2023, ora 10.00, la sala de conferinţe, etaj parter, la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din Bulevardul Dinicu Golescu nr. 38, sector 1, Bucureşti.